حسابداری نوین پرداز

مشخصات-اصلی-فاکتور-طلا-در-هنگام-خرید

مشخصات اصلی فاکتور طلا چیست؟ برای خرید طلا به چه چیزهایی باید توجه کنیم (12 مشخصه اصلی)

از آنجا که بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهر، تمام طلافروشی‌ ها موظف هستند به خریداران فاکتور تحویل دهند، هر طلافروشی با صدور فاکتور، طلای خریداری‌ شده را تضمین می‌ کند.

بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهر، تمامی طلا فروشی‌ها موظف به ارائه فاکتور طلا به خریداران هستند. فرقی هم نمی‌کند که طلا چه وزنی داشته باشد. حتی برای طلایی با وزن کمتر از یک گرم هم باید فاکتور فروش صادر شود.

خریداران هم هنگام خرید طلا باید از فروشنده درخواست فاکتور کنند و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. توجه داشته باشید که هنگام خرید طلا و محصولات آن به عنوان هدیه حتما باید فاکتور طلا به نام صاحب هدیه تهیه شود.

حالا چرا اینقدر فاکتور طلا مهم است؟ زیرا نداشتن آن برای صاحب طلا می‌تواند تبعات متعددی داشته باشد. چه تبعاتی؟ در ادامه به چند مورد اشاره کرده‌ایم.

در وهله اول باید بدانید که طلای بدون فاکتور در هنگام فروش در واحدهای مجاز طلا فروشی خریداری نخواهد شد. و اینکه، هر طلافروشی با صدور فاكتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین می‌کند. یعنی در واقع به صورت کتبی و مستند اعلام می‌کند که مسئول اصل یا تقلبی بودن طلا است.

بد نیست همین‌جا اشاره کنیم که تشخیص اصل یا تقلبی بودن در اكثر موارد توسط خریداران امكان‌پذیر نیست. اما طلافروش‌ها با ارائه فاكتور، مسئولیت اصل بودن طلا را می‌پذیرند و اگر غیر از این باشد، باید به اتحادیه طلا و جواهر پاسخگو باشند.

معمولا طلاهای همه واحدهای طلافروشی هر ۲ ماه یك‌بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر كنترل و نمونه‌برداری می‌شود تا طلای تقلبی ساخته نشود. اما در عین حال، مزیت و ضرورت فاکتور طلا در این است که علاوه بر قید شدن عیار طلا در آن، مارك سازنده طلا نیز مشخص است كه نشان‌دهنده هویت فروشنده آن است.

فاکتور طلا - حسابداری نوین پرداز
حسابداری نوین پرداز فاکتور طلا

اطلاعاتی که باید در فاکتور طلا درج شود:

  • سربرگ فاکتور – سربرگ باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی و شماره فاکتور یا سریال داشته باشد.
  • تاریخ خرید
  • مشخصات خریدار – طلافروش باید نام و نام خانوادگی و همچنین شماره تماس خریدار را درج کند. بعضی از طلافروشان، کد ملی خریدار را هم در قسمت مشخصات خریدار می‌نویسند.
  • ثبت عنوان کالای خریداری‌شده – اگر کالاهای خریداری شده شامل چند قطعه باشد نباید مشخصات آنها به صورت کلی نوشته شود. باید مشخصات هر کدام به تفکیک و به صورت جداگانه درج شود. برای مثال، سایز النگو، گوشواره، اسم دستبند و غیره.
  • درج قیمت روز طلا که شامل قیمت لحظه‌ای یک گرم طلای آب شده ۱۸ عیار است.
  • درج عیار طلا که معمولا عدد ۱۸ یا ۷۵۰ نوشته می‌شود.
  • اجرت(کارمزد) که هزینه ساخت محصول خریداری‌شده است و با توجه به نوع محصول، متفاوت است.
  • سود تک‌فروشی طلافروش که حداکثر ۷ درصد است.
  • ثبت مشخصات و وزن متعلقات کالا از جمله نگین، سنگ، چرم و غیره
  • درج مالیات بر ارزش افزوده – توجه داشته باشید مالیات بر ارزش افزوده باید بدون لحاظ کردن روی فلز طلا و فقط نسبت به سود و اجرت محاسبه شود و اگر روی ارزش کل فاکتور محاسبه شود، تخلف است.
  • ثبت قیمت نهایی طلا که مجموع قیمت، نرخ اجرت، سود و مالیات است. قیمت نهایی باید هم به عدد و هم به حروف نوشته شود.
  • مهر و امضای طلافروشی که حتما باید رسمی باشد.
نظرات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا