حسابداری نوین پرداز

آموزش حسابداری تولید و بهای تمام شده در نرم افزار نوین پرداز

با توجه به حجم زیاد تقاضاهای کاربران و مشتریان محترم طی سال های اخیر زیر بسته تولید و بهای تمام شده نوین پرداز به سبد محصولات نرم افزار نوین پرداز اضافه گردید. قبل از شروع آموزش نرم افزار تولید نوین پرداز با توضیحاتی مختصر و کاربردی ، دررابطه با حسابداری تولید و بهای تمام شده با ما همراه شوید.

حسابداری صنعتی ( بهای تمام شده ) چیست ؟

حسابداری بهای تمام شده شاخه ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته و با تجزیه و تحلیل گزارشها و بررسی راهکارهای تولید روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات را بیان می کند،تولید بهینه (حداکثر بهره وری در تولید محصول ) محصولات را دنبال می نماید.

اهمیت حسابداری بهای تمام شده برای چیست ؟

در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می باشد تا مدیران را در برنامه ریزی، کنترل و نظارت و بررسی نتایج فعالیتها، یاری نماید.

اصطلاحات تخصصی حسابداری بهای تمام شده

جدول بهای تمام شده از 5 بخش تشکیل شده است : مواد مستقیم، دستمزد مستقیم، سربار، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده
در نرم افزار حسابداری نوین پرداز کاربران محترم توجه داشته باشند، با توجه به اینکه ما از حسابداری ادواری برای ثبت های مالی مربوط به موجودی کالا استفاده می کنیم ( در روش ثبت ادواری حسابداری تولیدی ثبت های مالی دوبل برای بدهکار شدن یا بستانکار شدن مواد اولیه مصرف شده و کالاهای تولید شده در نرم افزار حسابداری نوین پرداز صادر نمی گردد) ولیکن تمام گزارشات دائمی موجودی کالا (کاردکس کالا ،میزان مواد مصرف شده در طی تولید و میزان کالای تولید شده )در هر لحظه از طریق گزارشات کاردکس و گزارشات ادواری و تجمیعی از قسمت گزارشات عمومی نرم افزار قابل استخراج می باشد.

در ادامه سعی بر این است، با ذکر مثال های کاربردی و و اقعی شما کاربران محترم را به چهار روش تولید مرسوم در حسابداری تولیدی آشنا کنیم:

الف) تولید تک مرحله ای محصول، بصورت کارمزدی (پیمانکار تولید داخلی):

در این شیوه تولید کارفرما یا صاحب کارگاه تولیدی مواد اولیه را جهت تولید کالا را آماده می کند و در اختیار پیمانکار داخلی  تولید قرار می دهد ، و به ازای تولید هر واحد محصول دستمزد را بصورت مستقیم برای پیمانکار محاسبه کرده و حساب پیمانکار را بستانکار می کنیم ،در این روش تولید هزینه سربار ساخت محصول  وجود دارد،که می تواند در فرمول تولید بصورت برآوردی لحاظ شود.

ب) تولید تک مرحله ای محصول، بصورت کارمزدی (پیمانکار تولید خارجی):

در این شیوه تولید کارفرما یا صاحب کارگاه تولیدی مواد اولیه را جهت تولید کالا را آماده می کند و در اختیار پیمانکار خارجی  تولید قرار می دهد ،و به ازای تولید هر واحد محصول دستمزد را بصورت مستقیم برای پیمانکار محاسبه کرده و حساب پیمانکار را بستانکار می کنیم ،در این روش تولید هزینه سربار ساخت محصول  وجود دارد، ولیکن نسبت به روش داخلی بسیار محدود تر می باشد چون در روش پیمانکار تولید خارجی اکثر هزینه های سربار ساخت (مثل استهلاک تجهیزات ،سوخت،آب و برق ،…)با پیمانکار می باشد و پیمانکار در این روش جمع این هزینه ها را از کارفرما به ازای هر واحد محصول طلب می کند.

ج) تولید تک مرحله ای محصول:

در این شیوه تولید مواد اولیه در خطوط تولید بر اساس برنامه تولید با یکدیگر ترکیب می گردند،و عملا مواد اولیه با طی یک مرحله تولید مستقیما تبدیل به کالای تولید شده می گردد،و در طی فرایند تولید هزینه های سربار بخش تولید ( حقوق و دستمزد ، استهلاک ماشین آلات خط تولید،سوخت،هزینه های بیمه کارکنان بخش تولید…) بر مبنای شاخص تسهیم سربار و نظر مدیر واحد تولید در محاسبه هزینه های تولید محصول جذب می شوند.

د) تولید دو یا چند مرحله ای محصول:

در بعضی کارخانجات بزرگ با تولید دو مرحله ای یا چند مرحله ای تولید محصولات سرکار داریم . در این شیوه تولید محصول تولید شده یک خط تولید(به عنوان کالا در جریان ساخت)، ماده اولیه خط تولید دیگری قرار می گیرد. در حسابداری بهای تمام شده چند مرحله ای از حسابی به نام حساب کالای در جریان ساخت استفاده می شود که هزینه های تشکیل دهنده بهای تمام شده ( مواد اولیه، دستمزد و هزینه های غیر مستقیم تولید) به بدهکار این حساب انتقال می یابد. یعنی حساب کالای در جریان ساخت به ازای هر یک از عوامل بهای تمام شده، که در ساخت محصول به کار می روند، بدهکار می گردد.در مقابل، پس از ساخت محصول (کالای ساخته شده ) در واحد تولیدی و انتقال آن به انبار، بهای تمام شده آن محاسبه و از کالای در جریان ساخت خارج می شود.

شرکت های تولیدی در پایان هر دوره مالی یا پایان هر ماه گزارشاتی را جهت سنجش و تحلیل بخش تولید و فروش و برنامه ریز آتی خرید مواد اولیه و تولید نیاز دارند.این گزارش ها عبارتند از:
1-گزارش مصرف مواد اولیه
2-گزارش بهای تمام شده کالاهای ساخته شده
3-گزارش بهای تمام شده کالای فروش رفته

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمائید
و از مشاوره ی رایگان شرکت نوین پرداز بهره مند گردید.

9 - 37597590 - 051

نظرات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا