درانتهای مقاله میتوانید ویدیو بخش دوم این آموزش را مشاهده کنید.
انواع اسناد در حسابداری در نرم افزار نوین پرداز
اسناد مالی از لحاظ ماهیت صادر شده به 5 نوع اصلی تقسیم می شوند:
سند افتتاحیه
در ابتدای دوره به منظور شروع و انتقال مانده از دوره مالی قبل درج می شود. نرم افزار نوین پرداز بصورت اتومات سند افتتاحیه را با شماره سند 1 بر اساس مانده های اول دوره ایجاد می کند.
*توجه: این قابلیت در نرم افزار حسابداری نوین پرداز وجود دارد که بصورت دستی آرتیکل هایی را به سند افتتاحیه اضافه کنیم یا کسر نمائیم.
سند عادی
ثبت رویدادهای جاری مالی بصورت ثبت سند دستی که توسط خود کاربر انجام میشود را سند عادی مینامیم.
*توجه: خود کاربر باید ماهیت حساب بدهکار و بستانکار را شناسائی کند.
سند سیستمی
اسناد سیستمی از بخش های دیگر برنامه یا زیر سیستم ها بصورت اتومات صادر می شود. مانند : عملیات های خرید و فروش ،اسناد عملیات های چک و خزانه و انبارگردانی و ….
سند سود و زیانی
به منظور بستن حساب های موقت به صورت اتوماتیک و یا دستی درج میشود.
سند اختتامیه
به منظور بستن حسابهای دائم در پایان دوره درج می شود.
**نکته: این نوع سند حسابداری دقیقا ثبت بر عکس سند حسابداری افتتاحیه است و برای بستن حساب در پایان دوره مالی صادر میگردد.
وضعیت سند
در نرم افزار مالی نوین پرداز ابتدا اسناد بصورت موقت ذخیره میشوند، سپس با صلاحدید مدیر مالی یا سرپرست حسابداری، میتوانید اسناد موقت را تبدیل به اسناد دائمی کنید.
سند موقت
سندی که ثبت شده ولی امکان تغییر و اصلاح در آن وجود دارد. معمولا اسناد تا پایان روز در حالت موقت ذخیره می شوند. بعد از کنترل و حسابرسی های احتمالی تبدیل به اسناد دائمی میشوند.
سند دائم
سندی که ثبت و تایید شده و اجازه تغییر در آن نیست. تغییر فقط با هماهنگی مدیر مالی و دارا بودن سطح دسترسی برای کاربری که میخواهد این تغییر را ایجاد کند امکان پذیر است.
در نرم افزار حسابداری نوین پرداز برای تبدیل اسناد موقت به دائم و بالعکس باید از فهرست اسناد حسابداری استفاده کرد. اگر در فهرست اسناد کلیک راست کنید سربرگ ها تغییر وضعیت اسناد را مشاهده می کنید. در صورت دسترسی داشتن کاربر به این قابلیت میتواند وضعیت اسناد را دائمی کند.
در نرم افزار حسابداری نوین پرداز برای تبدیل اسناد موقت به دائم و بالعکس باید از فهرست اسناد حسابداری استفاده کرد. اگر در فهرست اسناد کلیک راست کنید سربرگ ها تغییر وضعیت اسناد را مشاهده می کنید. در صورت دسترسی داشتن کاربر به این قابلیت میتواند وضعیت اسناد را دائمی کند.
در ویدئو بخش اول این آموزش و همچنین این بخش ،اسناد مالی صادر شده از زیر سیستم های فروش و خزانه را در هر دو وضعیت دائم و موقت مشاهده میکنید.
ضمنا به این نکته توجه داشته باشید، بعد از عملیات تبدیل اسناد دائم به موقت، امکان ویرایش و یا حذف اسناد موقت در سیستم وجود خواهد داشت.
در سیستم نوین پرداز از طریق یک هشدار دائمی شدن سند به کاربر اعلام می شود.
**نکته: بعد صدور اولیه عملیات ها و اسناد، در فهرست اسناد حسابداری، وضعیت سندها به صورت موقت نمایش داده میشوند.که با صلاح دید مدیر مالی می توانیم این اسناد رو تغییر وضعیت دهیم.