حسابداری نوین پرداز

عیدی،عیدی کارگران،حقوق

عیدی کارگران و کارمندان در سال 1403

نحوه محاسبه عیدی 1403 برای کارگران و کارمندان بخش خصوصی با کارکرد کمتر از 12 ماه

میزان عیدی سال 1403 برای کارگران و کارمندان بخش خصوصی، حداقل سقف مبلغ معمولا معادل دو برابر حقوق پایه و حداکثر مبلغ عیدی برابر با سه برابر حقوق پایه وزارت کار می باشد. 

« مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده ‌اند، باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه ‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. » با توجه به این تبصره، فرمول محاسبه عیدی سال 1402 برای کارگران و کارمندان بخش خصوصی با کارکرد کمتر از دوازده ماه، به شرح زیر است:

میزان عیدی کارگران در سال 1403

براساس قانون کار، حداقل میزان عیدی برای هر یک از کارگران و کارمندان بخش خصوصی نباید از ۶۰ روز دستمزد آنها کمتر باشد که حداقل دستمزد روزانه برای امسال، ۱۷۶ هزار و ۹۴۳ تومان (یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۲۸ ریال) است.

روش محاسبه عیدی کارگران و کارمندان بخش خصوصی

کلی محاسبه1 عیدی
عیدی،عیدی کارگران،حقوق
عیدی،عیدی کارگران،حقوق

میزان عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۳

منظور از کارمند، شخصی است که در استخدام یک شرکت یا سازمان دولتی بوده و در ازای انجام کار، حقوق ثابتی را دریافت می نماید. مطابق قانون استخدام کشوری، کارمندان به دو دسته رسمی و پیمانی تقسیم می گردند. بنابراین، اولا؛ عنوان کارمند، هر دو گروه کارمندان دولت (کشوری) و کارمندان نیروهای مسلح (لشکری) را در بر می گیرد. ثانیا؛ همانطور که در بخش قبل گفته شد، کارمندان بخش خصوصی از شمول عنوان کارمند خارج بوده و کارگر محسوب می گردند.
ماده واحده ‌قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب هزار و سیصد و هفتاد و چهار، تعیین مبلغ عیدی کارمندان دولت و هم چنین میزان عیدی کارمندان نیروهای مسلح را به هیات دولت واگذار کرده است. بر این اساس، هیات وزیران هر ساله با برگزاری جلسه در پایان سال، میزان پاداش کارمندان دولت را تعیین می نماید.

در بودجه سال گذشته، میزان عیدی برای کارمندان، 18,000,000 ریال معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان پیش ‌بینی شده بود. در همین راستا، جلسه هیات وزیران، تشکیل شده و وزیران دولت، در این جلسه، مبلغ عیدی سال گذشته، برای کارمندان را یک میلیون و هشتصد تومان تعیین کرده و آن را مورد تصویب قرار دادند. تاکنون، حداقل سقف و میزان عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۳ مشخص نشده و به محض اعلام، اطلاع رسانی در این مقاله صورت خواهد گرفت.

توجه:

  • به کلیه مشمولان قانون کار، اعم از قرارداد دائمی، موقت و کار معین، کارمزد، کارگران فصلی نیز به نسبت کارکرد، عیدی پرداخت می‌شود.
  • عیدی کارگران به صورت کامل از بیمه معاف است. این یعنی بابت عیدی پرداختی به کارگران هیچ وجهی به عنوان بیمه نباید کسر شود.
نظرات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا