حسابداری نوین پرداز

کارمزد بانکی، هزینه ای است که بانک ها در ازای خدمات مختلف از مشتریان خود دریافت می کنند. مبلغ این هزینه ها نسبت به نوع خدمات، مبلغ تراکنش مشتری متغیر است.

کارمزد بانکی در سال 1402 + ترفند محاسبه کارمزد حواله بانکی

کارمزد بانکی چیست؟

کارمزد بانکی، هزینه ای است که بانک ها در ازای خدمات مختلف از مشتریان خود دریافت می کنند. مبلغ این هزینه ها نسبت به نوع خدمات، مبلغ تراکنش مشتری متغیر است. برخی از مهم ترین کارمزدهای بانکی عبارتند از :

کارمزد مدیریت حساب: هزینه‌ای است که بانک برای مدیریت حساب مشتری دریافت می‌کند، این هزینه ممکن است به صورت ماهیانه یا سالیانه دریافت شود.

کارمزد برداشت وجه از دستگاه‌های خودپرداز: هزینه‌ای است که بانک بابت برداشت وجه از دستگاه‌های خودپرداز دریافت می‌کند.

کارمزد کارت بانکی: هزینه‌ای است که بانک برای صدور کارت بانکی به مشتری دریافت می‌کند.

کارمزد وام: هزینه‌ای است که بانک برای ارائه وام به مشتری دریافت می‌کند.

کارمزد انتقال وجه: هزینه‌ای است که بانک برای انتقال وجه بین حساب‌های مختلف دریافت می‌کند.

در این مقاله در مورد کارمزد انتقال وجه به وسیله های مختلف اعم از حواله بانکی، کارت به کارت، پایا و ساتنا صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

کارمزد کارت به کارت یا همان کارمزد انتقال وجه از یک کارت به کارت دیگر، مبلغی است که برای انجام این عملیات تحت عنوان هزینه خدمات، از حساب شما کسر می‌شود. در واقع، کارمزد کارت به کارت هزینه‌ای است که بانک یا موسسه صادر کننده کارت برای انجام انتقال وجه از یک کارت به کارت دیگر از شما دریافت می‌کند.

کارمزد کارت به کارت معمولاً به صورت درصدی از مبلغ انتقال وجه یا به صورت مبلغ ثابتی که برای هر انتقال وجه در نظر گرفته می‌شود، محاسبه می‌شود. این کارمزد ممکن است برای هر نوع انتقال وجه از جمله انتقال بین حساب های مختلف یک بانک، انتقال به کارت‌های دیگری در داخل یا خارج از کشور و حتی انتقال از کارت به حساب بانکی اعمال شود.

43243234 کارمزد بانکی در سال 1402

کارمزد کارت به کارت بانکی معمولاً بین دو بانک تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها کارت صادر کننده و دیگری بانک پذیرنده است. در بیشتر موارد، کارمزد برای انتقال وجه از حساب مشتری صادرکننده کارت کسر می‌شود و سپس بانک پذیرنده قسمت خود را از مبلغ دریافتی کسر می‌کند.

معمولاً کارمزد کارت به کارت بر اساس درصدی از مبلغ انتقال و همچنین یک مبلغ ثابت محاسبه می‌شود. برای مثال، بانک می‌تواند ۱۰۰۰ تومان به عنوان مبلغ ثابت و ۰.۵ درصد از مبلغ انتقال را به عنوان کارمزد در نظر بگیرد. به عنوان نمونه، برای انتقال ۲۰۰،۰۰۰ تومان، مشتری باید ۱۰۰۰ تومان به عنوان مبلغ ثابت و ۱۰۰۰ تومان به عنوان کارمزد، کل مبلغ ۲۰۲،۰۰۰ تومان را پرداخت کند. سپس بانک پذیرنده ۱۰۰۰ تومان را از مبلغ دریافتی کسر می‌کند و مبلغ باقی‌مانده به حساب بانک پذیرنده واریز می‌شود.

بانک مرکزی با صدور یک اطلاعیه‌ در تاریخ 4 تیر ماه 1402، جزئیات اجرای طرح افزایش کارمزد کارت به کارت را اعلام کرد. کارمزد کارت به کارت در سال ۱۴۰۲ براساس بخشنامه‌ای است که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است. بانک‌ها و موسسات اعتباری هم مبتنی بر همین نرخ اعلام‌شده، خدمات خود را به شهروندان ارائه می‌کنند. هم‌اکنون برای اطلاع از مبلغ کارمزد کارت به کارت کردن در سال ۱۴۰۲ به جدولی که تنظیم شده، توجه کنید:

معمولاً کارمزد کارت به کارت بر اساس درصدی از مبلغ انتقال و همچنین یک مبلغ ثابت محاسبه می‌شود. برای مثال، بانک می‌تواند ۱۰۰۰ تومان به عنوان مبلغ ثابت و ۰.۵ درصد از مبلغ انتقال را به عنوان کارمزد در نظر بگیرد. به عنوان نمونه، برای انتقال ۲۰۰،۰۰۰ تومان، مشتری باید ۱۰۰۰ تومان به عنوان مبلغ ثابت و ۱۰۰۰ تومان به عنوان کارمزد، کل مبلغ ۲۰۲،۰۰۰ تومان را پرداخت کند. سپس بانک پذیرنده ۱۰۰۰ تومان را از مبلغ دریافتی کسر می‌کند و مبلغ باقی‌مانده به حساب بانک پذیرنده واریز می‌شود.

مبلغ کارت به کارت

مبلغ کارمزد انتقال وجه سال 1402

تا ۱ میلیون تومان

720 تومان

از ۱ تا ۲ میلیون تومان

1000 تومان

از ۲ تا ۳ میلیون تومان

1280 تومان

از ۳ تا ۴ میلیون تومان

1560 تومان

از 4 تا 5 میلیون تومان

1840 تومان

از 5 تا 6 میلیون تومان

2120 تومان

از 6 تا 7 میلیون تومان

2400 تومان

از 7 تا 8 میلیون تومان

2680 تومان

از 8 تا 9 میلیون تومان

2960 تومان

از 9 تا 10 میلیون تومان

3240 تومان

از 10 تا 11 میلیون تومان

3520 تومان

از 11 تا 12 میلیون تومان

3800 تومان

از 12 تا 13 میلیون تومان

4080 تومان

از 13 تا 14 میلیون تومان

4360 تومان

از 14 تا 15 میلیون تومان

4640 تومان

به طور کلی، کارمزد بانکی شامل دو نوع کارمزد تراکنش های بانکی و کارمزد انتقال وجه درون بانکی می‌شود. نحوه محاسبه کارمزد انتقال وجه درون بانکی و تراکنش های بانکی از نوع ریالی است. همچنین، کارمزد این خدمات وابسته به ۳۶۵ روز سال عادی و ۳۶۶ روز سال کبیسه می‌باشد.

خدمات ساتنا و پایا، تا پائیز سال 1399، به صورت رایگان، به مشتریان بانک ها، ارائه می شد اما، پس از سال مذکور، به موجب بخشنامه بانک مرکزی، برای آن، کارمزد در نظر گرفته شد که میزان کارمزد آن متفاوت است و به شرح زیر می باشد.

میزان کارمزد انتقال وجه پایا در سال 1402، به صورت انفرادی و شخصی، 0.01 درصد مبلغ تراکنش با کف 2،400 ریال و سقف 30،000 ریال، خواهد بود.

میزان کارمزد انتقال وجه پایا در سال ۱۴۰۲، به صورت گروهی، 12،000 ریال هر فایل به اضافه هر واریز 1،200 ریال، به ازای هر تراکنش می باشد و مقصود از تراکنش گروهی، واریز حقوق کارمندان یا سود سهام و… است.

میزان کارمزد انتقال وجه ساتنا، 0.02 درصد مبلغ تراکنش تا سقف 280،000 ریال، است. شایان ذکر است که در حال حاضر، سقف انتقال وجه ساتنا، در شیوه حضوری، محدودیتی نداشته (یعنی، از 50 میلیون تا هر مبلغی که مشتری بخواهد، انجام خواهد شد) و در شیوه اینترنتی از 50 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان می باشد.

نوع کارت به کارت پایا و ساتنا

هزینه کارمزد در سال 1402

انتقال وجه پایا (شخصی)

1 صدم درصد از هر تراکنش
کف کارمزد 240 تومان
سقف کارمزد 3000 تومان

انتقال وجه پایا (گروهی)
بیش از ۱۰ میلیون تومان

120 تومان به ازای هر تراکنش

انتقال وجه ساتنا

2 صدم درصد از هر تراکنش
سقف کارمزد 28 هزار تومان

کارمزد بانکی در نرم افزارهای حسابداری به عنوان یک هزینه مالی در نظر گرفته می‌شود. در نرم افزار حسابداری نوین پرداز، می‌توانید هزینه کارمزد بانکی را به عنوان یک هزینه جاری ثبت کنید و در دفترچه حساب خود، در بخش هزینه‌های جاری، به عنوان هزینه بانکی در نظر بگیرید.

با استفاده از نرم افزار حسابداری نوین پرداز، می‌توانید یک حساب جدید به نام “هزینه کارمزد بانکی” ایجاد کنید و تمامی هزینه‌های مربوط به کارمزد بانکی را به این حساب تخصیص دهید. همچنین در نرم افزار حسابداری نوین پرداز می‌توانید برای هر تراکنش بانکی، که کارمزدی برای آن پرداخت شده است، یک ردیف جدید در بخش هزینه‌های جاری ایجاد کنید و مبلغ کارمزد بانکی را به عنوان هزینه آن تراکنش در نظر بگیرید.

به طور کلی، در نرم افزار حسابداری نوین پرداز، هزینه کارمزد بانکی به عنوان یک هزینه جاری ثبت می‌شود و می‌توانید آن را در دفترچه حساب خود به عنوان یک هزینه بانکی در نظر بگیرید.

با استفاده از  قابلیت “مدیریت کارمزد بانکی” در نرم افزار حسابداری نوین پرداز، هنگام ثبت سند پرداخت، نیاز به ثبت دستی مبلغ کارمزد نیست و این مبلغ به صورت خودکار در سند محاسبه خواهد شد و در حساب هزینه کارمزد های بانکی در نرم افزار حسابداری شما ثبت خواهد شد.

برای مشاهده و ویرایش جزئیات این قابلیت، از منوی “اطلاعات پایه” و سپس “امکانات ویژه”، گزینه “مدیریت کارمزد بانکی” را انتخاب می‌کنیم.

0111 کارمزد بانکی در سال 1402

همچنین شرکت نوین پرداز با استفاده از سرورهای قدرتمند خود که قابلیت ارسال آنی و لحظه ای اطلاعات را به تمام سرورها و کلاینت ها دارد، امکان بروزرسانی اتوماتیک مقادیر کارمزدهای بانکی بر اساس قوانین جدید بانک مرکزی را به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از این قابلیت در نرم افزار حسابداری نوین پرداز که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بدون نیاز به تایپ دستی تمام مقادیر تغییر یافته، به طور خودکار از سرورهای اینترنتی نوین پرداز دریافت شده و مقادیر قبلی کارمزدهای بانکی را بروزرسانی می‌کند.

0222 کارمزد بانکی در سال 1402

در پنجره باز شده میتوانید مقادیر کارمزد حواله های بانکی را مشاهده کنید. به طور مثال طبق جدولی که پیش تر به آن اشاره کردیم، برای کارت به کارت از مبلغ 2 میلیون تومان تا 3 میلیون تومان، مبلغ 1280 تومان به عنوان کارمزد لحاظ می‌گردد.

چنانچه مطابق سال 1402، مقدار کارمزد بانکی تغییر پیدا کرد میتوانید از گزینه ای که به آن اشاره کردیم، با انتخاب گزینه ی بروزرسانی خودکار، مقادیر کارمزدهای بانکی را بصورت اتومات دریافت کنید تا پس از آن کارمزد حواله های بانکی بر اساس مبلغ و نوع حواله به صورت خودکار لحاظ و در بخش هزینه های نرم افزار حسابداری نوین پرداز ثبت گردد.

برای آموزش بیشتر این قسمت میتوانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید

نظرات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا