حسابداری نوین پرداز

کلید عمومی، گواهی الکترونیک، امضای دیجیتال،توکن

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

شناسه یکتا حافظه مالیاتی (یا به اختصار شناسه یکتا) یک کد منحصربه‌فرد مالیاتی است که به اشخاص حقیقی یا حقوقی (شرکت ها ) تخصیص می‌یابد و به منظور شناسایی دقیق آن‌ها در سامانه مالیاتی کشور استفاده می‌شود.

 این شناسه برای هر شخص یا شرکت به‌صورت یکتا تعریف می‌شود و به‌عنوان یک نشانی مالیاتی الکترونیکی برای ثبت اطلاعات مالیاتی و انجام امور مربوط به مالیات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید با شناسه یکتا حافظه مالیاتی به‌طور کامل و دقیق آشنا شوید، در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه باید بدانید را برایتان توضیح دهیم.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی کد ۶ کاراکتری است که به عنوان کد شناسایی حافظه  مالیاتی شناخته می شود و برای عضویت در سامانه مودیان مالیاتی نیاز به دریافت و ثبت آن در کارپوشه مالیاتی خود دارید.

در تعریف حافظه مالیاتی آمده است :
نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مؤدیان مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه مالیاتی می تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان،توسط مؤدی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. هر حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا باشد. شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان اختصاص داده می شود.

کارپوشه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارای ۶ کاراکتر شامل اعداد و حروف انگلیسی است که این ۶ کاراکتر در ابتدای شماره تمام صورتحساب های الکترونیکی که از طریق سامانه مودیان صادر می شود درج می گردد و برای هر مودی به صورت یکتا و غیر تکراری توسط سازمان امور مالیاتی صادر می گردد.

اما نحوه دریافت این شناسه چگونه است ؟

برای دریافت این شناسه باید ۳ مرحله اصلی طی گردد که عبارتند از :

icon1 2 شناسه یکتا

دریافت گواهی امضا الکترونیکی (دریافت گواهی فعلا در ارسال صورتحساب توسط مودی الزامی نشده است ولیکن در آینده احتمال دارد که برای ارسال صورتحساب ها توسط نرم افزار های مالی تبیق کلید ها و فایل گواهی امضاء را الزامی کند)

icon2 2 شناسه یکتا

استخراج امضا عمومی دیجیتال یا دریافت کلید عمومی از سرویس تسهیل CSR نوین پرداز

icon3 2 شناسه یکتا

بارگذاری امضا دیجیتال در کارپوشه مودیان و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

 

در ادامه کلیه فرآیند های مربوط به دریافت امضا الکترونیکی و شناسه یکتای حافظه مالیاتی را مرور خواهیم کرد.

توجه:
توصیه ما به شما همراهان محترم این هست که برای دریافت توضیحات تکمیلی نحوه دریافت گواهی امضا الکترونیکی مقاله و آموزش این بخش را در وبلاگ اموزش های سامانه مودیان نوین پرداز دنبال کنید.

توجه دوم:
برای دریافت کلید عمومی هم توصیه ما این هست از سرویس تسهیل نوین پرداز استفاده کنید البته برای اون دسته از کابرانی که توکن سخت افزاری را برای گواهی امضا خود دریافت کردند توصیه می کنیم آموزش مربوط به استخراج کلید عمومی از توکن سخت افزاری را مطالعه کنند.

مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:

سومین و آخرین مرحله از فرآیند دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی عبارت است: از بارگذاری فایل استخراج شده امضا دیجیتال در سامانه مودیان و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در سامانه مودیان عبارتست از:

Picture36 شناسه یکتا

برای این منظور، مراحل زیر را با دقت انجام دهید :
1 – ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی   WWW.MY.TAX.GOV.IR

2- وارد نمودن شماره ملی (برای مشتری حقیقی) / شناسه ملی (برای مشتری حقوقی) / شماره فراگیر (برای اشخاص حقیقی غیر ایرانی)  و کلمه عبور و تصویر امنیتی و سپس کلیک روی دکمه “ورود به پنل کاربری”

– وارد کردن رمز یکبار مصرف 6 رقمی ( این رمز به شماره موبایل ثبت شده در پرونده مالیاتی ارسال خواهد شد) و کلیک روی دکمه “ورود به سامانه”:

3- صفحه درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی نمایش داده میشود.
در این صفحه با کلیک روی دکمه “ورود به کارپوشه” یا انتخاب گزینه “ورود به کارپوشه” از منوی سمت راست، وارد کارپوشه خود در سامانه مودیان خواهید شد:

4- در صفحه کارپوشه مودیان، در بخش لیست پروندههای مالیاتی، با کلیک روی دکمه “ورود به پرونده”، وارد صفحه پیشخوان خود میشوید:

5- در صفحه پیشخوان، از منوی سمت راست ابتدا گزینه “عضویت” و از زیرمنوی بازشده، گزینه “شناسه های یکتا حافظه مالیاتی” را انتخاب کنید

6- در صفحه بعد میبایست نحوه ارسال صورتحساب را انتخاب نمایید:
درصورتی که مایل به ارسال صورتحساب توسط خود مودی هستید باید دکمه “توسط مودی” را انتخاب کرده و روی دکمه “بعدی” کلیک نمایید.

7- در مرحله بعد باید “کلید عمومی امضا حافظه الکترونیکی” را بارگذاری نمایید. برای این منظور روی دکمه ” ATTACH ”  کلیک کرده، فرم ” Open ” ویندوز نمایش داده میشود. فایل کلید عمومی استخراج شده خود را انتخاب نموده و روی دکمه ” Open ” کلیک نمایید.
– فایل ” PubKey.txt “، در فیلد “بارگذاری فایل” نمایش داده میشود. حالا دکمه “بعدی” را انتخاب کنید

8- در قسمت بعد، میبایست “اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی خود” را در بخش “مشخصات حافظه مالیاتی” / “مشخصات پایانه های فروشگاهی” درج کرده و دکمه “بعدی” را انتخاب کنید:

9- آخرین مرحله مربوط به “تایید نهایی” اطلاعات است. در این صفحه، اطلاعات وارد شده نمایش داده میشود. پس از کنترل اطلاعات، در صورت تایید اطلاعات ثبت شده، روی دکمه “اتمام” کلیک نمایید:

در صفحه بعد، شناسه یکتای حافظه مالیاتی شما که شامل ” 6 کارکتر” است صادر شده و نمایش داده میشود .

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

نظرات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا