حسابداری نوین پرداز

افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1403 تعیین شد (نرخ مالیات سال جدید افزایش یافت!)

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تبصره ۶ بند"ب" قانون مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد افزایش پیدا کرده تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شود.

مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم

قبل از ورود به مبحث اصلی و متن خبر، ضروری است تا ابتدا توضیحی در خصوص نظام مالیاتی ایران ارائه شود. نظام مالیاتی در ایران به دو دسته‌ی کلی مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شود. به صورت مختصر می‌توان اشاره کرد که تمایز اصلی میان این دو گروه از مالیات‌ها بر پایه موضوع مشخص بودن یا نبودن پرداخت کننده مالیات است؛ به این معنا که در مالیات‌ های مستقیم، فرد یا نهاد پرداخت کننده به طور صریح تعیین شده‌اند، یعنی مالیات به صورت مستقیم از اشخاص دریافت می‌گردد. اما در مالیات‌های غیرمستقیم، شناسایی فرد پرداخت کننده اهمیت کمتری دارد و در اینجا، کالاها و خدمات هدف اصلی دریافت مالیات می‌باشند. در زمره‌ی مالیات‌ تهای غیرمستقیم، مالیات بر ارزش افزوده نیز جای می‌گیرد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 چه تغییری کرده است؟

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تبصره ۶ بند”ب” در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۳/‏۲/‏۱۴۰۰‬ به میزان یک واحد درصد افزایش پیدا کرده است تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با الویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و طرح‌های آبرسانی شود.

در ادامه تبصره ۶ بند”پ” مالیات و عوارض موضوع کالاهای بند “الف” ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزود، به عنوان قیمت تمام شده این کالاها منظور می‌شود و قابل استرداد نیست.

تبصره ۶ بند”ت” عبارت ده درصد موضوع تبصره (۷) ماده (۱۰۵) و تبصره ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌ های مستقیم به ۴۰ درصد تغییر می‌کند.

تبصره ۶ بند”ث” آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد شرکت‌های ایرانی، طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌کند با تصویب شورای اقتصاد، مشمول تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲/‏۳/‏۱۴۰۰‬ است.
نظرات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا