در این مقاله قانون پایانه های فروشگاهی و آموزش افزونه ارتباط با سامانه مودیان شرکت نوین پرداز را خدمت شما توضیح خواهیم داد، همچنین در انتهای این مقاله میتوانید کلیپ آموزشی بخش مقدمه را مشاهده کنید.
موضوع مهم حوزه حسابداری و مالیاتی از فروردین ماه 1402 (البته همان طوری که می دانید شرکت های فرابورس و دولتی از سال 1401 ملزم به اجرای این قانون شدند)، برای اشخاص حقوقی طبق جدول تاریخ های اعلامی سازمان و فراخوان های مربوطه ملزم به اجرا قانون در سال 1402 هستند.
چند ویژگی اساسی این قانون:
1. فراگیری تمام مشاغل در صورت کامل شدن اجرای قانون طی سال جاری و آتی
2. روشی نوین و سازکاری جدید در محاسبه و دریافت مالیات اشخاص،مشاغل و شرکت ها و یک پایه مالیاتی جدید نیست.
3. عملا این قانون یک قانون یک طرفه هست و عملا خرید زمانی اتفاق می افتد که فعال اقتصادی فروشش رو ثبت کند.
تکالیف بخش های 4 گانه در مواجه با این قانون:
1. سازمان امور مالیاتی و دیگر ادارات دولتی کمک کننده به اجرای این قانون
2. مودیان مالیاتی یا همان مشتریان ما(بنگاه های اقتصادی واصناف خرد،کلان) چه وظایفی دارند
3. تیم های حسابداری، حسابداران و مدیران مالی و مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی
4. شرکت های نرم افزاری ارائه کننده نرم افزارهای مالی مثل شرکت نوین پرداز
اهداف اجرای قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟
1. اساسش مبارزه با فرارهای مالیاتی
2. شفاف سازی درمعاملات و مبارزه با قاچاق کالا و پولشویی با الکترونیکی شدن معاملات توسط شرکت ها و اشخاص
3. محاسبه مالیات برارزش افزوده ،مالیات عملکرد و ارائه اظهارنامه برآوردی
4. تبدیل روش ممیز محور به سیستم محور در محاسبه مالیات
اجرای صحیح فرایندی این قانون بطور خلاصه چیست ؟
1. صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص مشمول بر اساس معیارها و استانداردهای اعلامی سازمان مالیاتی کل کشور
2. درج صورت حساب ها در کارپوشه اشخاص حقیقی و حقوقی(فروشنده-خریدار و مصرف کننده نهایی)
3. محاسبه سیستمی مالیات بر ارزش افزوده
4. بررسی میزان خرید و فروش بنگاه های اقتصادی برای محاسبات اظهار نامه عملکرد برآوردی سازمان مالیاتی
دررابطه با افزونه ارتباط با سامانه مودیان نوین پرداز اگر بخوایم کوتاه بهش اشاره ای داشته باشیم.
نکته که حائز اهمیت این هست که، ما در عمل زحمت شرکت ها و بنگاه اقتصادی که از نرم افزار های مالی شرکت نوین پرداز استفاده می کنند رو کم کردیم و حسابداران به راحتی می توانند خودشان اقدام به ارسال سریع صورتحساب های الکترونیکی، استعلام کد اقتصادی و ارسال هر دو نوع صورت حساب (نوع 1 و 2) و یکسری امکانات دیگر که از طریق نرم افزار حسابداری فراهم کردیم، بدون نیاز به نرم افزار واسط یا ارتباط مودیان با شرکت های معتمد مالیاتی که البته در ادامه آموزش های مربوط به فعال سازی و کار با افزونه مالیاتی نوین پرداز تشریح می کنیم.
نقشه راه پیش رو در آموزش های آتی سامانه مودیان بطور خلاصه
> بخش اول
آشنایی با مفاهیم، تعاریف اولیه، بررسی قانون سامانه های مودیان و مقررات این بخش و بررسی اصطلاحات مهم این قانون با نیم نگاهی به قوانین قدیمی و تغییرات پیشرو
کارپوشه مالیاتی چیست؟
شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟
صورتحساب الکترونیکی چیست؟
بررسی شماره منحصر به فرد صورتحساب الکترونیک مالیاتی ( 22 رقمی )
بررسی انواع صورتحساب و تفاوت ها (نوع اول ،نوع دوم و نوع سوم )
> بخش دوم
ثبت نام و تشکیل پرونده در نظام مالیاتی https://tax.gov.ir و عضویت در سامانه my.tax.gov.ir وایجاد کارپوشه، پیش نیازها و تمهیداتی که باید برای دریافت درخواست گواهی الکترونیک امضا دیجیتال/مهر سازمانی به هر دو روش برای اشخاص حقیقی و حقوقی
الف) توکن سخت افزاری
ب) توکن نرم افزاری فرمت (csr)
کلیدهای رمزگذاری و رمزگشایی مورد نیاز سامانه (کلید عمومی وخصوصی) دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی که برای اتصال و ارتباط با سامانه مودیان و ارسال صورتحساب های الکترونیک از نرم افزار حسابداری نوین پرداز مورد نیاز هست.
> بخش سوم
بررسی و روش دریافت کدهای مالیاتی کالا، ضرایب ارزش افزوده کالاها https://stuffid.tax.gov.ir ،خدمات و بررسی واحد های سنجش کالا و روش درج این اطلاعات مهم و تکمیل اطلاعات مربوط به ضرایب ارزش افزوده در نرم افزار حسابداری نوین پرداز
> بخش چهارم
تعریف اشخاص حقیقی و حقوقی در نرم افزار توضیح می دهیم و اینکه چه اطلاعاتی مورد نیاز هست در حوزه ثبت حساب شرکت ها و اشخاص و تفاوت فاکتور های نوع 1 تا 3 می پردازیم و اهمیت تکمیل دقیق اطلاعات این بخش رو بررسی میکنیم.
> بخش پنجم
ارسال فاکتورها فروش به کارپوشه مالیاتی آموزش خواهیم داد،اجزای یک فاکتور رسمی و شماره منحصر به فرد مالیاتی که ثبت سامانه شده است را بررسی می کنیم،گزارشات و بررسی خطا ها احتمالی و علل و عواملی که باعث رد شدن فاکتور ها توسط سامانه می شود رو بررسی می کنیم.
> بخش ششم
اصلاح و ابطال و عودت فاکتور های فروش و شرایطی که سامانه به ما اجازه چنین کاری رو می دهد چون اصلاح و ابطال صورتحساب ها از قواعد خاصی پیروی می کند که در این بخش توضیح خواهیم داد