حسابداری نوین پرداز

آموزش تعریف و صدور سند حسابداری مربوط به خرید اموال غیر منقول(بخش دوم)

در این مقاله آموزشی، به بررسی و تشریح فرآیند ثبت خرید اموال غیرمنقول در نرم‌افزار حسابداری می‌پردازیم. این آموزش در ادامه مباحث مطرح‌شده در بخش اول ارائه شده و با هدف آشنایی بیشتر با نحوه پیاده‌سازی ثبت‌های مربوط به خرید ساختمان و زمین در محیط نرم‌افزار طراحی گردیده است.

آموزش ثبت خرید اموال غیرمنقول در نرم‌افزار حسابداری

در این مقاله آموزشی، به بررسی و تشریح فرآیند ثبت خرید اموال غیرمنقول در نرم‌افزار حسابداری می‌پردازیم. این آموزش در ادامه مباحث مطرح‌شده در بخش اول ارائه شده و با هدف آشنایی بیشتر با نحوه پیاده‌سازی ثبت‌های مربوط به خرید ساختمان و زمین در محیط نرم‌افزار طراحی گردیده است.

مطابق با استانداردهای حسابداری، کلیه اموال اعم از منقول و غیرمنقول، در زمره دارایی‌ها طبقه‌بندی شده و در درختواره حساب‌ها، ذیل گروه دارایی‌های غیرجاری و در سرفصل اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات قرار می‌گیرند. در این بخش از درختواره، حساب‌هایی همچون ساختمان، تجهیزات اداری، وسایل نقلیه، تاسیسات، ابزارآلات و… تعریف شده‌اند که همگی از نوع حساب‌های دائمی محسوب می‌شوند و در پایان دوره مالی، از طریق صدور سند اختتامیه بسته شده و با سند افتتاحیه به دوره مالی جدید منتقل می‌گردند.

در موضوع شناسایی و محاسبه استهلاک نیز نکات و ضوابطی وجود دارد که نیازمند آموزش‌های مستقل و جامع است. این موضوع به‌ویژه در خصوص اموال استهلاک‌پذیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در قالب آموزش اختصاصی به همراه معرفی افزونه اموال در نرم‌افزار حسابداری نوین‌پرداز ارائه خواهد شد.

قبل از ادامه آموزش تعاریف و عملیات های مربوطه، به این نکته توجه داشته باشید، در این مقاله عنوان طرف حساب ها و اموال، تاریخ و شرح اسناد و ... طبق مثال مطرح شده در ویدئوی آموزشی می باشد اما شما باید تمامی موارد ذکر شده را با موارد مورد نظر خود جایگزین نمایید.

در این مثال، خرید یک ساختمان به ارزش سه میلیارد تومان برای واحد اداری و زمینی به ارزش پنج میلیارد تومان برای احداث واحد تولیدی مطرح شده است. بر اساس ضوابط آموزش داده‌شده در بخش اول، نخستین اقدام، تعریف صحیح حساب‌ها در کدینگ حساب‌ها و تعیین جایگاه دقیق آن‌ها در درختواره است. ساختمان و زمین باید در سرفصل‌های مربوط به خود قرار گرفته و حساب‌های تفصیلی مرتبط نیز تعریف شده باشند. در این میان، توجه به ارتباطات بین گروه‌های تفصیلی و حساب‌های معین ضروری است. به کاربران توصیه می‌شود برای درک بهتر ساختار کدینگ و شیوه پیاده‌سازی آن در نرم‌افزار، حتماً آموزش‌های تکمیلی مرتبط با کدینگ حساب‌ها را بررسی نمایند.

همچنین در این مثال آقای رضا حامدزاده به عنوان فروشنده ساختمان و شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی به عنوان فروشنده زمین در نظر گرفته شده است. که در ادامه به تعریف این دو حساب در جایگاه صحیح خود می پردازیم.

در آموزش حاضر، تمرکز ما صرفاً بر ثبت خرید دو دارایی غیرمنقول شامل ساختمان برای واحد اداری و زمین برای واحد تولیدی است.
طبق فرض مسئله، ساختمان به ارزش سه میلیارد تومان در تاریخ ۱۶ خرداد و زمین به ارزش پنج میلیارد تومان در تاریخ ۲۰ خرداد خریداری شده‌اند. نکته مهم در ثبت این دارایی‌ها، تعیین دقیق جایگاه آن‌ها در کدینگ حساب‌ها و صدور صحیح اسناد حسابداری است.

در ابتدا یک گروه تفصیلی جدید تحت عنوان بستانکاران غیر تجاری که فقط به حساب معین بستانکاران تجاری وابسته است تعریف می کنیم.

البته در برخی کاربردهای پیشرفته‌تر، استفاده از تفصیل شناور ممکن است ضروری باشد که در آموزش مربوط به حسابداری پیشرفته و تفصیل شناور به‌تفصیل به آن پرداخته شده است.

در لیست اشخاص، یک گروه اشخاص جدید با عنوان بستانکاران غیرتجاری، زیر مجموعه گروه تفصیلی بستانکاران تجاری تعریف کرده است .

فروشنده ساختمان «آقای رضا حامدزاده» و همچنین فروشنده زمین «شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی» را در گروه اشخاص بستانکاران تجاری تعریف می نماییم.

برای خرید ساختمان، در تاریخ شانزدهم خرداد، سندی با نوع عادی صادر می‌گردد. در این سند، حساب ساختمان واحد اداری به عنوان بدهکار و حساب آقای حامدزاده به عنوان بستانکار درج می‌شود. شرح سند نیز خرید ساختمان واحد اداری درج می‌شود.

پس از آن، با توجه به نقدی بودن خرید، سند پرداختی به منظور تسویه حساب با فروشنده از طریق صدور چک صیادی از بانک صادرات ثبت می‌گردد. چک مذکور در سامانه ثبت چک ثبت شده و مشخصات آن در سند پرداخت درج می‌شود. این سند نیز با شرح تصفیه حساب خرید ساختمان صادر شده و در حساب‌های مربوطه ثبت می‌گردد.

در مرحله بعد، خرید زمین به ارزش پنج میلیارد تومان از شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ثبت می‌شود. این خرید نیز به‌صورت نقد و نسیه انجام شده و یک میلیارد تومان از مبلغ کل، از طریق بانک صادرات پرداخت می‌شود. سند حسابداری خرید زمین در تاریخ بیستم خرداد صادر شده و حساب زمین به عنوان بدهکار و شرکت شهرک‌ها به عنوان بستانکار درج می‌گردد. در ادامه، پرداخت نقدی از بانک صادرات نیز در همان سند ثبت شده و مانده چهار میلیارد تومانی به عنوان تسویه آتی باقی می‌ماند که قرار است از طریق دریافت تسهیلات بانکی انجام شود.

شما می توانید با مراجعه به گزارشات نرم‌افزار، وضعیت گردش حساب تفصیلی بستانکاران غیرتجاری، گزارش دفتر چک و روکش اسناد مربوطه را مشاهده و جهت بایگانی و بررسی‌های ممیزی چاپ نماید.

همچنین، چنانچه در آینده قرار باشد اقساط مربوط به تسهیلات پرداخت شود، لازم است اسناد مربوط به اقساط و تسویه با بانک عامل نیز مطابق با آموزش‌های بخش وام و تسهیلات ثبت گردد.

در پایان، لازم به تأکید است که پیاده‌سازی دقیق و اصولی ثبت اموال غیرمنقول در نرم‌افزار حسابداری، ضمن افزایش دقت عملیات مالی، موجب سهولت در تهیه گزارشات و انطباق با الزامات قانونی خواهد شد

نظرات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا