حسابداری نوین پرداز

آموزش ثبت سند حسابداری دریافت وام در نرم افزار حسابداری نـویـن پـرداز (بخش اول)

در این بخش به آموزش مراحل اول «تعریف حساب ها» و مرحله دوم «ثبت سند حسابداری» می پردازیم.

آنچه در این مقاله، آموزش داده می شود

  • تعریف حساب ها و کدینگ مربوط به وام و تسهیلات دریافتی از بانک
  • ثبت سند حسابداری مربوط به وام و تسهیلات

گاهی یک شرکت و بنگاه اقتصادی، به دلایل مختلف مانند: تامین بودجه جهت تولید، خرید تجهیزات یا بطور کلی توسعه کسب و کار خود، تسهیلاتی را از بانک دریافت می نماید. در این شرایط مسئولیت ها و وظایف واحد مالی و حسابداری شرکت، بدین شرح خواهد بود:

مرحله اول: تعریف حساب های مربوط به وام

مرحله دوم: ثبت سند حسابداری مربوط به دریافت تسهیلات (وام)

مرحله سوم: تقسیط وام

مرحله چهارم: ثبت اسناد مربوط به پرداخت اقساط

در این بخش به آموزش مراحل اول «تعریف حساب ها» و مرحله دوم «ثبت سند حسابداری» می پردازیم. جهت مشاهده آموزش های مربوط به مرحله سوم «تقسیط وام» و مرحله چهارم «پرداخت اقساط» به بخش دوم آموزش مراجعه نمایید.

قبل از آنکه به ادامه آموزش بپردازیم، به این نکته توجه داشته باشید:

روش آموزش در این مقاله، بر اساس حساب تفصیلی شناور می باشد، پیشنهاد می شود مقاله و ویدئوی آشنایی به حساب تفصیلی شناور و آموزش نحوه تعریف حساب تفصیلی شناور در نرم افزار حسابداری نـویـن پـرداز را مشاهده نمایید.

حساب تفصیلی شناور چیست؟

بطور کلی در حسابداری، به کوچک ترین شکل حساب ها که شامل دقیق ترین و جزئی ترین اطلاعات مالی می باشد، حساب تفصیلی گفته می شود. این حساب ها به سه نوع تقسیم می شوند و حساب تفصیلی شناور، یکی از این نوع حساب ها محسوب می شود.

انواع حساب های تفصیلی عبارتند از:

1) حساب تفصیلی وابسته: هر حساب تفصیلی می تواند فقط با یک معین در ارتباط باشد.

2) حساب تفصیلی شناور: هر حساب تفصیلی می تواند با چندین معین ارتباط داشته باشد.

3) حساب تفصیلی: در این حالت، هر حساب تفصیلی «وابسته یا شناور» به زیر مجموعه هایی کوچک تر طبقه بندی می شود.

مرحله اول: تعریف حساب ها و کدینگ

1) از منوی اطلاعات پایه > بانک، بانک مورد نظر را تعریف نمایید.

2) از منوی اطلاعات پایه > کدینگ حساب ها > لیست گروه های تفصیلی، گروه تفصیلی «بانک ها» را ویرایش کرده و آن را از حالت حساب تفصیلی وابسته به حساب تفصیلی شناور تغییر دهید.

3) از منوی اطلاعات پایه > کدینگ حساب ها > لیست حساب های دفتر معین را انتخاب نمایید.

1-3) از لیست دفاتر کل، موجودی نقد و بانک (کد 1100) را جستجو کرده و حساب های معین زیرمجموعه آن، معین موجودی بانک ها (کد 1100105) ویرایش کرده و از ارتباط بین این معین با گروه تفصیلی بانک ها اطمینان حاصل نمایید.

نکته: ارتباط بین معین موجودی بانک ها و گروه تفصیلی بانک ها بصورت پیش فرض در نرم افزار حسابداری نـویـن پـرداز، برقرار می باشد.

2-3) از لیست دفاتر کل، هزینه سنوات آتی (کد 1205) را انتخاب کرده و ارتباط بین معین هزینه سود و کارمزد وام های بلند مدت (کد 1205102) را با گروه تفصیلی بانک ها را برقرار نمایید.

3-3) از لیست دفاتر کل، هزینه سنوات آتی (کد 2203) را انتخاب کرده و ارتباط بین معین وام های دریافتی از بانک ها (کد 2203101) را با گروه تفصیلی بانک ها را برقرار نمایید.

نکته: حساب هایی که در این آموزش استفاده شده است، حساب ها و کدینگ پیش فرض نرم افزار حسابداری نـویـن پـرداز می باشد، در صورت نیاز می توانید طبق آموزش تعریف کدینگ حسابداری در نرم افزار حسابداری نـویـن پـرداز، کدینگ مورد نظر خود را تعریف نمایید.

مرحله دوم: ثبت سند حسابداری مربوط به دریافت تسهیلات (وام)

از منوی عملیات > سند حسابداری > گزینه صدور سند حسابداری را انتخاب نمایید. پس از وارد نمودن تاریخ و شرح مورد نظر، طرف حساب بدهکار و بستانکار سند را وارد نمایید.

معین
تفصیل
وضعیت
1100105 = معین موجودی بانک ها (نقدی)
203004 = کد بانک مورد نظر
بدهکار -
1205102 = معین هزینه سود و کارمزد وام های بلند مدت
203004 = کد بانک مورد نظر
بدهکار -
2203101 = وام های دریافتنی بلند مدت
203004 = کد بانک مورد نظر
- بستانکار
نظرات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا